Har jeg ret til barselsorlov, når jeg ikke er barnets far?

Jeg har nu været sammen med min nuværende kæreste i 7 måneder. Vi er flyttet sammen og har det godt.

Da jeg mødte hende, var hun gravid og venter derfor sit barn først i februar måned. Der er ingen tvivl om hvem den biologiske far er, og der skal køres faderskabssag når barnet er født.

I min ansættelseskontrakt står der, at jeg har ret til fuld løn under barsel. Spørgsmålet er så, om jeg overhovedet har ret til barselsorlov i de sædvanlige 14 dage?

SVAR:

Så vidt jeg kan bedømme, får hverken du eller den biologiske far ret til barselsorlov - du, fordi du ikke er den biologiske far, og ham, fordi han ikke bor sammen med barnet.

Med venlig hilsen

Steen Marslew

Advodan, Holbæk