Kan jeg nægtes ansættelse på grund af registrering i RKI?

Jeg har været vikaransat i et firma i 3 måneder. Arbejdspladsen har været glad for min indsats, og nu skal min fastansættelse tages op. Jeg har fået at vide at man ikke kan ansættes hvis man står i Ribers kartotek. Det gør jeg muligvis.

Er der lovmæssig grundlag for at nægte en ansættelse på baggrund af at man står i Ribers?

SVAR:

Der er ingen regler om, at arbejdsgiveren ikke må bruge en RKI-registrering til at nægte ansættelse - reglerne gælder kun ligebehandling i forbindelse med køn og race mv.

Jeg vil råde dig til at kontakte RKI for at få konstateret, om du er registreret i det åbne register, og hvem der i givet fald har registreret dig. Du kan så mulighed indgå aftale med kreditoren om, at han sletter RKI-registreringen, hvis du indgår og overholder en passende afdragsordning.

Med venlig hilsen

Steen Marslew

Advodan, Holbæk