Kan jeg fratrække udgifter til hundefoder og dyrlæge?

Mit spørgsmål går helt enkelt ud på, om man som privat person - altså ikke momsregistreret opdrætter af hunde har mulighed for at trække hundefoder og dyrlægeregninger fra på selvangivelsen.

Hvis ja i hvilken grad så, det fulde beløb eller andet.

Jeg har læst noget om det på nettet et eller andet sted, men kan ikke finde det igen.

SVAR:

Du kan ikke trække noget fra på din selvangivelse, medmindre du har som erhverv at opdrætte og handle med hunde, og det har du jo ikke. Et samlet underskud kan derfor ikke fratrækkes.

Også overskud ved en hobby er skattepligtigt. Tjener du på din opdræt af hunde, er fortjenesten skattepligtig. Ved opgørelsen af denne fortjeneste fradrages udgifterne, så det er alligevel en god ide at gemme regningerne til den dag, hvor du måske bliver kaldt til torskegilde.

Med venlig hilsen

Forum Advokater

Advokat Erik Øvlisen