Hvad er straffen, hvis jeg som 14-årig bliver stoppet på en (tunet) knallert?

Jeg er 14 og vil gerne lige vide, hvad jeg får i bøde hvis jeg bliver stoppet på en knallert 30.

Og hvor meget i tillæg for at køre på en tunet knallert?

Svar:

Nu straffes børn under 15 år ikke, men er der tale om massive overtrædelser, kan det hurtigt blive en sag for de sociale myndigheder i din kommune, for så kan dine forældre nok ikke styre - opdrage dig ordentligt.

Er du fyldt 15 år vil straffen for det anførte være 500 kr. for ulovlig kørsel på knallert og 1.000 kr. for tuningen (1.gang) i alt 1.500 kr. Der gives 50% rabat til unge under 18 år - dog er bøden min. 300 kr.

Med venlig hilsen

Henrik Thorstholm

RET&RÅD, Skjern