Er der forskel på forklaringer afgivet i grundlovsforhør og i retten?

Hvilken gyldighed har en forklaring afgivet i grundlovsforhør?

Er den lige så gyldig, som en forklaring afgivet under afhøring i retten?

Svar:

Forklaring i grundlovsforhør er i princippet lige så gyldig som enhver anden forklaring afgivet for retten.

Men en forklaring under domsforhandlingen for de dommere, som skal dømme i sagen, kan være bedre, hvis man er overbevisende nok.

Med venlig hilsen

Henrik Thorstholm

RET&RÅD, Skjern

retraad.gif (5798 bytes)