Kan forsikringsselskabet kræve at få en original faktura på min stjålne cykel?

I forbindelse med tyveri af min cykel har jeg indsendt bl.a. en kopi af fakturaen fra købet i 95. Forsikringsselskabet vil først udbetale erstatning, når jeg har indsendt original fakturaen.

Spørgsmål : Er det ikke tilstrækkeligt, at jeg dokumentere købet og hermed prisen i form af en kopi? Jeg har altid lært, at jeg altid skal sørge for, at jeg selv har originaldokumenterne.

Svar:

Kære Spørger,

Det lyder som noget vrøvl. En kopi må være tilstrækkelig.

Du kan jo tilbyde at sende den originale, når du har fået erstatningen fra selskabet !

Med venlig hilsen

Thomas Damsholt, advokat