Hvad er straffen for biltyveri?

Vi fik stjålet vores bilnøgler, og tyvene stjal derefter vores bil. Den blev heldigvis fundet igen 12 timer senere, uskadt, og tyvene blev anholdt på stedet.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad straffen er for biltyveri!

SVAR:

Biltyveri kaldes i det juridiske sprog for brugstyveri. Det er strafbart iht. straffelovens § 293 a. Strafferammen går fra bøde til fængsel i 1 år og 6 måneder.

Ved 1. gangs tilfælde er straffen normalt en ubetinget straf på 14 dages fængsel. Dommen kan, navnlig for personer under 18 år, gøres betinget med vilkår om samfundstjeneste.

Hvis der er tale om brugstyveri af adskillige biler, er straffen normalt 20 dages ubetinget fængsel.

Med venlig hilsen

Henrik Thorstholm

RET&RÅD, Skjern

retraad.gif (5798 bytes)