Kan min kæreste beholde firmabilen under barsel?

Min kæreste er lige gået på barsel, og har indtil da haft firmabil som hun blev fuld beskattet for. Hun er ansat under funktionærloven.

Hun regnede med, at hun fortsat skulle have bilen, også under barslen. Hendes firma meddelte imidlertid, at dette ikke var i overensstemmelser med gældende regler.

Det kunne derfor være interessant at høre din fortolkning af reglerne, evt. om hun ikke har krav på en kompentation i stedet for firmabilen (idet firmaet ikke mener at de skal stille en bil til rådighed), evt. det beløb som hun p.t. bliver beskattet af (kr. 3.200,00 pr. måned) Det fremgår ikke af hendes kontrakt, at hun ikke skal/må beholde bilen under barslen.

Der står i kontrakten, at der vil blive stillet bil til rådighed.

SVAR:

Hvis din kæreste modtager fuld løn under barsel, har hun krav på kompensation for firmabilen - ganske rigtigt med det beløb, hun bliver beskattet af.

Hun har derimod ikke krav på at beholde bilen - det er jo principielt et arbejdsredskab og ikke et frynsegode.

Med venlig hilsen

Steen Marslew

Advodan, Holbæk