Kan min kone kræve erstatning for jakke ødelagt i pølsevogn?

Min kone går ind i en Danish Crown pølsevogn for at handle. Hun står ved disken og venter på sine varer, da hun kan lugte noget brændt. Hun ser da, at der er brændt et stort hul i hendes jakke (værdi ca. 1700 kr.) af en gasvarmer med 11 kg flaske, som står på gulvet. Kundearealet i pølsevognen er er ca 1 m bredt og 5 m langt.

De personer, der forpagter pølsevognen, siger, at de ikke har ansvarsforsikring, og tilbyder 200 kr. (suk) for skaden.

Hvem skal betale en ny jakke ?

SVAR:

Efter det oplyste tyder alt på, at ejerne af pølseboden hæfter for skaden, da gasvarmeren ikke har været forsvarligt afskærmet, og da den har ødelagt din kones jakke.

At ejerne ikke har en ansvarsforsikring, er deres - og kun deres - problem. I så fald må de af egen lomme betale erstatningen til din kone.

Send eventuelt ejerne et anbefalet brev, som du - af bevismæssige grunde - beholder en kopi af, og hvor du kræver værdien af din kones jakke erstattet (værdien vil være noget mindre end nyprisen, hvis jakken ikke er af relativ ny dato).

Skriv at du ønsker et skriftligt svar, så du har noget at gå videre med, hvis ejerne fastholder, at de kun vil betale en symbolsk erstatning.