Er det rigtigt, at man takserer en pensionists liv til 0 kr.?

For cirka halvandet år siden blev min far kørt ned og dræbt, da han cyklede langs landevejen.

Efterfølgende fik min mor at vide fra forsikringen at det eneste hun kunne få erstatning for var udgifter til begravelsen. Der var ingen mulighed for erstatning, da min far var pensionist (70år), og han derfor ikke bidragede med en indkomst. Nu har min mor mindre end 3000 kr om måneden at leve for.

Jeg vil gerne vide, om det er rigtigt at man takserer en pensionists liv til 0 kr.

Fordi hvis det er rigtigt synes jeg der er noget galt.

SVAR:

Da din far blev dræbt ved en trafikulykke, ville din mor som udgangspunkt have krav på "forsørgertabserstatning" og rimelige begravelsesudgifter.

Det er imidlertid sådan, at forsørgertabserstatningen nedsættes med 8½ % for hvert år den afdøde var over 55 år ved skadens indtræden. Da din far var 70 år og pensionist kunne din mor derfor ikke få nogen forsørgertabserstatning.

Med venlig hilsen

Dorthe Jespersen

Ret & Råd, Randers

jug-logo.jpg (14017 bytes)