Et det ulovligt at tilbyde sæddonation?

På en Internettjeneste for personlige annoncer havde jeg indrykket et tilbud om befrugtning. Teksten udtrykte ingen holdning til, om det skulle ske ved samleje eller ved insemination. Blandt svarene var dette budskab:

Det er STRAFBART det du har gang i. Vi vil nu anmelde dig  og lade retten afgøre resten

Annoncen indeholdt nogle ord om mig selv. Dét er næppe ulovligt. Den udtrykte nogle holdninger: at anonymitet hos sæddonoren betyder en forringelse af moderens og barnets vilkår, at moderen er bedst tjent med selv at vælge sit barns kødelige far, at HIV-undersøgelser er stærkt overvurderede? Altsammen helt bestemt meget politisk ukorrekt; men er det også ulovligt at sige?

Er det ulovligt for en privatmand offentligt at omtale sin evne og parathed til at gøre kvinder gravide?

Eller sagde anmelderne bare "BØH" og håbede på, at jeg var tøsedreng nok til at stikke svansen mellem benene og luske væk?

SVAR:

Efter dansk ret kan ingen forhindre dig i at tilbyde sæddonation, blot det sker af naturlig vej, dvs. i form af samlejer.

Men du må ikke medvirke til insemination på privat basis, da dette er henvist til sygehusvæsenet og underlagt faste regler.

Til gengæld kan du befrugte lige så mange kvinder, der ønsker det, hvis det sker ved samleje. Men disse kvinder kan - hvis de vil - få dig udlagt som biologisk far, lige som du kan blive forpligtet til at betale bidrag til alle dine børn. Også selv om kvinderne på forhånd underskriver en erklæring om, at de aldrig vil rejse krav imod dig.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund.