Hvor meget skal min bror betale for at leje vores hus?

Min mand og jeg har købt et hus, som investering til vores alderdom.

Vi vil leje det ud til min bror.  Nettohuslejen er p.t. godt 2.300,00 kr. pr. md.(vi påtænker at låne penge til istandsættelse, så "nettoen" vil stige!).

Hvor lidt eller hvor meget må/skal min bror betale i husleje.

Må han evt. give mig en del af huslejen, som gave og derved undgå beskatning?

- Og hvor stor er beskatningen egentlig.

Skal lejeindtægten betragtes som A-indkomst, eller hvordan er reglerne?

SVAR:

Lejen skal svare til normal leje for et tilsvarende hus med samme størrelse, stand og beliggenhed, og de 2.300 kr. lyder til at være alt for lidt.

Hvis skattevæsenet f. eks. sætter lejen til 5.000 kr. om måneden, skal I beskattes af denne leje som indtægt (op til 59%), selv om I kun har modtaget 2.300 kr. Din bror kan desuden indkomstbeskattes af 2.700 kr. om måneden (op til 59%), da dette er en gave mellem søskende.

Gaver mellem søskende er indkomstskattepligtige for modtageren og ikke fradragsberettigede for giveren.

Lejeindtægten er ikke A-skattepligtig.