Kan min arbejdsgiver tvinge mig til at holde ferie i min sygdomsperiode?

Jeg er ansat som funktionær og pt. sygemeldt. Sygdomsperioden forventes at vare endnu ca. 3 mdr.

Kan min arbejdsgiver tvinge mig til at holde ferie i sygdomsperioden?

Arbejdsgiveren har hverken før sygdomsperioden begyndte eller senere varslet ferie.

SVAR:

Nej, din arbejdsgiver har ikke ret til at varsle ferie i din sygdomsperiode - og slet ikke, når der ikke tidligere har været planlagt ferie i perioden.

Når der derimod er tale om planlagt ferie, er reglerne sådan, at ferien bliver udskudt med antallet af sygedage under ferien, hvis du sygemeldes forud for feriens start - dvs. før du har forladt arbejdspladsen for at gå på ferie. Hvis man bliver sygemeldt under en allerede påbegyndt ferie, udskydes ferien ikke

Med venlig hilsen

Steen Marslew

Advodan, Holbæk