Hvem skal betale skat af renterne af gave til barnebarn?

For de midler, der afgiftsfrit kan gives som gave, agter vi at oprette et kapitaldepot for vores barnebarn, der er datter af vores fraskilte datter.

Hvem skal betale skatten af afkastet?

- Barnebarnet, datteren eller os -?

SVAR:

Da gaven gives til et barnebarn, skal barnebarnet selv beskattes af afkastet. Barnebarnet har et personfradrag på 22.500 kr i 1998, og dette betyder meget ofte, at afkastet bliver skattefrit.

Ovenstående resultat følger af en modsætningsslutning fra kildeskattelovens § 5, stk. 2,  1. pkt., som lyder således

Stk. 2. Har barnet modtaget en indtægtsnydelse eller formue som gave fra sine forældre, stedforældre eller plejeforældre, beskattes indtægtsnydelsen eller formueafkastet hos giveren, hvis denne er fuldt skattepligtig her til landet. Dette gælder dog kun til udløbet af det kalenderår, i hvilket barnet fylder 18 år, eller til barnet indgår ægteskab.

Du kan læse mere om gaver fra bedsteforældre til børnebørn på emne nr. 373.