Hvad koster det at få bindestreg mellem mellemnavn og efternavn?

Koster det noget at få lavet en bindestreg mellem mellemnavn og efternavn, sådan at det nuværende mellemnavn bliver det faktiske efternavn?

SVAR:

Du skal ansøge statsamtet om tilladelse til det nye efternavn, selv om der blot er tale om en bindestreg.

Det kræves i almindelighed, at de to navne, som forbindes med bindestreg, kunne bæres enkeltvis som efternavn, jf. navnelovens § 9.

Det koster 3.000 kr. at få navnebevis, jf. navnelovens § 17 a..