Min nabos søn vil slå mine katte ihjel!

Jeg har de sidste 2 år haft udegående katte, og første gang noget er galt med dem er for 4 dage siden. Min nabo fortæller at nogle katte graver og besørger i hendes nysåede bed.

Jeg vil foreslå hende, at jeg sætter pinde og snore op ovenover hendes nysåede bed - og vi har talt godt sammen mange gange før.

Inden jeg får kontaktet hende kommer hendes ikke hjemmeboende søn farende henover græsplænen og nogle katte hyler hjerteskærende.

Jeg løber ud af huset og han står vild og blodig og vil slå kattene ihjel.

Så spørger jeg ham roligt hvad der er galt og han svarer: jeg vil slå alle katte der kommer herind på min mors grund IHJEL og hvis du prøver på at beskytte dine katte skal du passe meget på.

Hvad kan I råde mig at gøre, hvis han slår en kat ihjel og smider den indover hækken til mig, som han truede med.

Det er ti katte jeg har-øremærkede og neutraliserede og ingen beklagelser fra naboen udover konstateringen - de besørger i løs jord.

SVAR:

Anmeld ham til politiet, for han har ikke ret til at aflive dine katte.

Naboen kan måske lade kattene indfange og benytte regler om såkaldte optagelsespenge - efter lov om vej- og markfred - men det ved den iltre søn heldigvis intet om.

Hvis sønnen mishandler kattene, kan du også anmelde ham for overtrædelse af dyreværnslovens § 1, og han kan straffes efter samme lovs § 28.