Værtshusslagsmål

Jeg var i byen med nogle venner. På et tidspunkt står jeg ved baren, og bliver pludseligt svinet verbalt til af en mand. Jeg ignorerer ham og lader som ingenting. Senere på aftenen ser jeg ham igen, og er på det tidspunkt interesseret i at få en forklaring på tilsvinelsen. Jeg får fat i ham, og spørger ham, om han havde noget imod min tilstedeværelse, og inden jeg får set mig om, smadrer han en flaske i hovedet på mig, med det resultat ,at jeg får en flænge under øjet, som blev syet med 4 sting. Umiddelbart blev jeg stående, med et fast tag i manden, hvorefter jeg tildeler ham et knytnæveslag i hovedet. Men eftersom jeg før er blevet dømt for vold, 1 gang 4 år siden, tænkte jeg, at jeg hellere måtte lade være med at slå ham, men i stedet tilkalde politiet, hvad jeg så gjorde. Han blev slæbt med på gården, jeg røg på skadestuen og senere til afhøring. Jeg har et vidne, som har givet den samme forklaring som jeg selv. Så er spørgsmålet:

Hvad sker der nu ?

Kan jeg til enhver tid, hvis alt bliver besværligt, frafalde anklagen ?

Hvad med advokat, jeg har få penge ?

Og hvordan står jeg ?????

M.V.H.

Den Uheldige

Svar

Jeg vil umiddelbart tro, at der bliver rejst en voldssag mod den pågældende - forudsat at politiet skønner, at sagen er bevismæssigt stærk nok.

Du kan ikke standse sagen ved at frafalde anklagen, og du har pligt til at give møde som vidne, hvis du bliver indkaldt.

Du kan opsøge en advokat, som yder retshjælp, og her få bistand til at opgøre dit erstatnings krav mod voldsmanden. Det første møde koster 200 kr. incl. moms. Det kan du læse mere om på emne nr. 163.

Du kan også søge bistand i advokatvagten. Dette er helt gratis. Det kan du læse mere om på emne nr. 161.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg.