Hæfter mine arvinger for min gæld?

Jeg er fraskilt mand på 45 år.

Jeg ville gerne høre, om mine børn på nogen måde hæfter for eventuel gæld jeg har i tilfælde af min død.

Børnene er 11, 13 og 20 år gamle og bor ved deres mor.

Svar

Du kan tage det helt roligt.

Dine børn hæfter som udgangspunkt ikke for din gæld efter din død.

Dette gælder uden undtagelser, hvis boet skiftes ved en bobestyrer.

Hvis dine børn overtager boet til privat skifte og derefter deles aktiverne uden at betale gælden, kommer de til at hæfte personligt og solidarisk for betalingen af den anmeldte gæld, men hvis det viser sig, at boet var insolvent, kan de slippe ud af gældsansvaret ved at begære boet taget under behandling som insolvent bo, og de skal da blot aflevere det modtagne. Det kan du læse mere om på emne nr. 824.

Med :-) hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus