Skal vi kræve afsluttende ansættelse for mellemperioden?

Min far døde i oktober i år og sad i uskiftet bo. Vi har lavet skifte som almindeligt privat skifte med dødsdagen som skæringsdato for boets opgørelse.

Vedr. hans selvangivelse for 1997, kan jeg af emne 821 forstå, at der er en "mellemperiode" på 10 mdr. Han har i 1997 haft en skattepligtig indkomst (pensioner + renteindtægt) på 165.000 og betalt 63.000 i kildeskat.

Af emne 821 læser jeg at han skal betale (50% af 165.000) minus (10 mdr. fradrag á 1.300) dvs. 82.500-13.000 = 69.500 i skat for 1997, og at det således ikke kan betale sig for os at indsende selvangivelse for ham.

Er dette korrekt?

Svar:

Det er korrekt, at der ikke ser ud til at være overskydende skat for mellemperioden, og at det tværtimod ser ud til at der ville være en restskat, som dog ikke skal betales, da beløbet er under 16.800 kr.

Der er derfor ingen grund til at begære afsluttende ansættelse af skatten for mellemperioden.

Jeg går ud fra, at boet ikke er skattepligtigt.