Hvordan fordeles arven efter min kones faster?

Jeg har et par spørgsmål vedrørende arv.

Situationen er den, at min kones faster døde for nylig. Hun har aldrig været gift og har ingen børn.

Hun havde 2 brødre, som begge er døde.

Den ene brors kone er ligeledes død og har efterladt et barn (min kone ).

Den anden brors kone lever stadig og har to børn.

Det er ikke skrevet noget testamente.

Spørgsmålet er nu: Hvordan bliver arven fordelt, og hvor meget vil en evt. arveafgift udgøre?

Svar:

Arven skal fordeles med 50% til den afdøde brors datter, dvs. din kone, og 50% til den anden afdøde bror 2 børn, som hver får 25%.

Brødrenes ægtefæller arver ikke noget. De er kun besvogrede med den afdøde.

Der skal betales både boafgift på 15% af den del, der overstiger bundfradraget på 264.100 kr. (2009) og tillægsboafgift på 25% af boet minus boafgiften. Dette lyder måske lidt indviklet så derfor får du et eksempel:

Hvis boet er på f. eks. 400.000 kr., når alle boets udgifter er betalt, skal afgiften beregnes således.

Boafgift 15% af (400.000 - 264.100)   20.385,00 kr.
Tillægsboafgift 25% af (400.000-20.385)   94.903,75 kr.
I alt 115.288,75 kr.

Hvis boet er på under 264.100 kr., skal der ikke betales boafgift, og tillægsboafgiften bliver da på 25%.

Du kan læse mere om beregning af bo- og tillægsboafgift på emne nr. 882.