Har min bortadopterede fætter arveret efter min mormor?

Jeg har følgende spørgsmål fra min mor.

Min mormor havde en søn, som nu er død. Han efterlod 2 børn, en pige og en dreng.

Drengen blev bortadopteret til sin mor og hendes ny mand efter en skilsmisse.

Spørgsmålet er nu. Hvem er arveberettiget efter mormor.

Hvis intet er skrevet i testamentet, hvor meget får min mor, og hvad skal pigen og evt. drengen arve?? ( Her tænkes på procentdel af evt. formue).

Svar:

Halvdelen af din mormors formue vil tilfalde hendes datter, dvs. din mor

Den anden halvdel vil tilfalde hendes afdøde søns livsarvinger, dvs. enten din kusine alene eller din kusine og din fætter til deling med 1/4 til hver.

Fætteren har normalt bevaret sin arveret, hvis han er bortadopteret før d. 01.01.1957 og omvendt mistet sin arveret, hvis adoptionen er sket senere.