Må min fraskilte far gifte sig igen uden at skifte?

Jeg skriver til dig, fordi vi er nogle venner, som har diskuteret dette emne flere gange.

Min far og mor blev skilt i 1992, da min far havde fundet sig en anden pige. Han blev siddende i huset sammen med sin nye kæreste.

De får så sammen 2 børn og bliver gift i 1998.

Skulle han så ikke skifte med os (min søster og mig) efter skilsmisse eller før sit nye ægteskab.?

Er det ikke fastsat ved lov, at man skal skifte med sine børn fra første ægteskab, inden man indgår nyt ægteskab.?

Kan han altid sidde i uskiftet bo ?

Svar:

Din far har været i sin gode ret til at gifte sig igen.

Pligten til at skifte ved indgåelse af nyt ægteskab gælder kun i det tilfælde, hvor den pågældende sidder i uskiftet bo, dvs. når den anden af forældrene er død.

Hvis din far dør før sin nye ægtefælle, kan hun ikke kræve at sidde i uskiftet bo med jer, da I er særbørn. Der skal skiftes til den tid, medmindre I måtte samtykke til uskiftet bo.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus