Falder arveafgiften væk senere på året?

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad arveafgiften er i dag fra far til børn - og om det bliver lavet om senere på året?

Jeg mener at have læst i pressen engang, at den falder væk - ELLER er det løgn?

Svar:

Arveafgiften er allerede faldet væk. Dette skete allerede d. 01.07.1995.

Afgiften blev imidlertid erstattet af en anden afgift, nemlig boafgiften, som er en proportional afgift på 15% af den del af det samlede nettobo, der overstiger 186.000 kr. i 1997-tal. Det kan du læse mere om på denne linies 5 emner om boafgift, som du finder under emneoversigt 880.

Reglerne om boafgift blev ændret på 52 punkter pr. d. 01.01.1997. Jeg har ikke hørt noget som helst om, at der skulle være planer om at lade afgiften helt bortfalde. Der må vist være tale om en avis-and.