Er gravstedet billigere for Folkekirkens medlemmer?

Jeg bemærkede under "Besparelser i Dagligdagen", at man ved at udmelde sig Folkekirken kunne spare op til 2,0% i skat om året, og at den eneste ulempe ved udmeldingen var "præstens ord".

Der er vel een mere: betaling for gravstedet stiger også, når man jo ikke har betalt til kirken og dens område. I TV var der for nylig netop et indslag om dette forhold, men ok omvendt: een selv sparer, mens den eller de efterladte (eller boet) kommer til at betale gildet.

Tak for en god WebService

Svar

Jeg så ikke den pågældende udsendelse, men du har delvist ret.

For de kommunalt bestyrede folkekirkelige kirkegårde (I København og dele af omegnen, Århus, Aalborg, Odense, Randers og Esbjerg) er der ingen forskel på prisen, men for de menighedsrådsbestyrede folkekirkelige kirkegårde, som dog er resten af Danmark, kan der skelnes.

I den enkelte kirkegårdsvedtægt er det fastslået, hvilken takst der anvendes for medlemmer og for ikke medlemmer af folkekirken.

De efterladte er i øvrigt slet ikke forpligtede til at betale for begravelsen. Er der ingen midler i boet, kan kommunen tvinges til at betale - og det fremgår af § 5 i lov om ligbrænding og begravelse.

Desuden står det enhver frit på forhånd at få en forhåndstilladelse til, at ens aske - til den tid - bliver spredt over åbent farvand. En sådan tilladelse er gratis, og det samme bliver begravelsespladsen.

Som et del af denne linje har vi i øvrigt udarbejdet en såkaldt "dødsfaldspakke", og den kan du eventuelt læse mere om under linjens formularservice.