Arv efter barnløs dame

Et af vore familiemedlemmer er netop død, og vi mangler lidt hjælp til hvordan reglerne om arv skal tolkes.

Hun døde 89 år gammel og uden at have været gift. Hun har ingen børn, og hun har ikke skrevet testamente.

Den ene af hendes tre søskende lever endnu, de to andre er døde. De to afdøde søskende har begge børn.

Hvem er arvinger til den gamle dame: Søsteren som stadig lever, eller søsteren plus de to afdøde søskendes efterkommere?

Svar

Afdødes arvinger er som følger:

1/3 til søsteren
1/3 til den afdøde broders eller søsters børn
1/3 til den anden afdøde broder eller søsters børn.

Du kan læse mere om arveforholdene i forældrelinien på emne nr. 835.