Kan min søster, der er på kontanthjælp, give arveafkald?

Kan min søster skrive er brev, hvor hun frasiger sig retten til arv efter vores mor, som ligger for døden.

Min søster vil give sin arv til sin datter.

Min søster er på kontanthjælp og har været det i 10 år.

Svar:

Din søster kan kun give arveafkald, hvis din mor er i stand til at forstå arveafkaldets betydning

Der bør oprettes en arveafkaldserklæring, som underskrives af din søster og din mor, og hvori det udtrykkeligt anføres, at arveafkaldet er personligt, således at din søsters lov skal gå videre til din søsters livsarvinger

Kontanthjælpen vil blive gjort tilbagebetalingspligtig, da det betragtes som uforsvarlig økonomi at frasige sig en arv. Den vil være tilbagebetalingspligtig lige så længe som din søster ville kunne leve af arven uden kontanthjælp.

Med :-) hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus