Skal der beregnes arv til hustruen, hvis hun begærer et uskiftet bo skiftet, og dør inden skiftet er afsluttet?

Normalt vil en hustru ikke modtage arv fra sin mand, når hun dør, og har siddet i uskiftet bo.

Men hvad sker der, hvis hustruen begærer et skifte, men hun dør inden skiftet er afsluttet?

Skal der så beregnes arv fra manden til hustruen eller bortfalder denne?

Svar:

Arven til hustruen falder i det øjeblik, hvor skifteretten imødekommer begæringen om skifte af det uskiftede bo, og hustruens arv bortfalder således ikke, hvis hun dør inden skiftet er afsluttet

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus