Kan jeg blive begravet i indviet jord, når jeg ikke er medlem af Folkekirken?

Jeg er aktivt medlem af flere foreninger, men ikke af folkekirken. Derfor vil jeg gerne have oplyst, hvad der sker med min krop når jeg dør:
    A. Kan jeg komme i indviet jord?
    B. Er der bestemte regler for én hedning?
    C. Hvis man kan komme i jorden, er der så en speciel pris for en fritænker?

Svar:

Du kan blive begravet som alle andre, men du kan ikke få en præst til at medvirke ved din begravelse.

For de kommunalt bestyrede folkekirkelige kirkegårde (I København og dele af omegnen, Århus, Aalborg, Odense, Randers og Esbjerg) er der ingen forskel på prisen, men for de menighedsrådsbestyrede folkekirkelige kirkegårde, som dog er resten af Danmark, kan der skelnes.

Du kan også overveje allerede nu at ansøge Kirkeministeriet om en forhåndstilladelse til, at din aske må spredes over åbent farvand.  Det vil være den absolut billigste model, idet din familie eller dine bekendte kan foretage denne askespredning, og i så fald skal der ikke betales for et gravsted.

Under denne linjes formularservice kan du finde en særlig "dødsfaldspakke" med en erklæring til dine begravelsesønsker, praktisk information samt en formular til at søge om tilladelse til askespredning  over åbent farvand: