Hvad udgør arveafgiften af 150.000 kr.?

Hvad er arveafgiften, når jeg sammen med mine tre søskende skal dele min mors arv efter mormors søster, som har ønsket at hendes søsters børn skal arve.

Der er ingen familie til afdøde - og min mor døde for tre år siden.

Far sidder i uskiftet bo.

Arven vil udgøre omkring 600.000 kr - når en ejendom bliver solgt (før afgifter) ?

H. L.

Svar

Hvis din mors moster er død i 2006, skal de svares bo- og tillægsboafgift, som skal beregnes således:

Samlet bo................................................600.000
Boafgift: 15% af (600.000-242.400) = ............................... 53.640

Til rest.....................................................546.360

Tillægsboafgift 25% heraf =..........................................      136.590

Samlet afgift..................................................................     190.230
som fordeles med 1/4 til hver eller 47.557,50 kr.

Du kan læse mere om de beregningen af boafgifter på emnerne 881-885, som findes via emneoversigt nr. 880.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus