Kan jeg bytte min lejlighed til en andelslejlighed?

Jeg har en 2 værelses lejlighed i boligselskab KAB. Lejligheden har jeg lejet uafbrudt i de sidste 3,5 år.

Nu ønsker jeg at bytte lejligheden med en større lejlighed, og i den forbindelse har jeg fået tilbudt en andelslejlighed. Men ved forespørgsel til boligselskabet (KAB) fortalte de, at jeg kun kan bytte med en leje-lejlighed.

Kan dette have sig rigtighed ?

I min lejekontrakt er der nævnt følgende vedr. byttelejlighed:

"§10 Bytteret

Boligtageren har ret til at bytte sin lejlighed efter bestemmelserne i lejeloven og i lov om boligbyggeri samt i medfør af de i disse fastsatte regler."

Som jeg kan læse lejeloven har jeg fuld bytteret med en andelsbolig, hvis jeg kan blive godkendt som ny andelshaver.

Hvad er Jeres erfaring med sådanne sager, og hvordan kommer jeg videre med denne sag.

Svar:

Boligselskabet har desværre ret.

Din ret til at bytte lejlighed fremgår af lejelovens § 73, stk. 1, som lyder således:

Lejeren af en lejlighed, der udelukkende er udlejet til beboelse, har ret til at bytte med en lejer af en anden beboelseslejlighed, således at denne overtager lejligheden.

Fra 1986 og indtil 1990 kunne lejeren bytte lejligheden til en ejerlejlighed eller en andelslejlighed eller et parcelhus, men denne ret gælder ikke længere.

Du kan læse mere om bytteret på emne nr 747.