Må vicevært låse sig ind i min lejlighed?

Jeg har et spørgsmål angående mit lejemål

Kan en vicevært tillade sig at ringede efter en låsesmed for at slukke mit tv.

Jeg var på vej ud til min mormor, da jeg lod tv stå tændt, så at man kunne svagt høre det, hvis man gik forbi uden for.

Jeg var kun væk i en enkel dag og da jeg kom hjem havde viceværten tilkendt sig adgang til mit lejemål.

Kan han det??

Svar:

NEJ - det kan viceværten overhovedet ikke!

En udlejer eller dennes stedfortræder - fx i skikkelse af en vicevært - kan udelukkende skaffe sig adgang til det lejede, hvis det må skønnes meget nødvendigt. Fx hvis en vandrør sprænger læk, mens lejerne er på ferie.

I dit tilfælde er der tale om ulovlig selvtægt, og det undrer mig, at en låsesmed hopper på den galej. Viceværten skulle have bedt fogedretten om assistance, og det havde han ikke fået pga. et tændt fjernsyn.