Opsigelse af 2 værelser med adgang til køkken og bad.

Jeg har et lille problem med min lejekontrakt, som jeg håber, I kan hjælpe mig med.

Jeg vil gerne opsige min lejlighed, da 1) jeg er træt af at blive chikaneret af min udlejer, der forsøger at få mig til at flytte, så hans datter kan få min lejlighed, og 2) chikanen har haft lidt indflydelse. Jeg har anden bolig pr. 1/6.

I min kontrakt står der, at jeg har 3 mdr. opsigelse, men der står tillige, at jeg har lejet "2 stk. værelser med adgang til køkken og bad ", så mit spørgsmål er egentlig, HVOR LANG OPSIGELSESFRIST HAR JEG ?

Jeg mener, plejer det ikke ved udlejning af værelser at være 1 måneds opsigelse ??

Svar:

Hvis du har lejet to værelser, kan du ganske rigtigt sige op med 1 måneds varsel, medmindre det er klart aftalt med udlejeren, at du skal sige lejemålet op med et længere varsel. Det fremgår af lejelovens § 86 stk. 1.

At du har "adgang til køkken", ændrer intet på din opsigelsesfrist. Men råder du fuldstændig frit over et køkken som en del af dit lejemål, så er der tale om en lejlighed - i relation til opsigelse. Og i så fald kan du tvinges til at sige op med tre måneders varsel.

Prøv følgende:

  1. Meddel din udlejer skriftligt, at du opsiger lejemålet til fraflytning pr. 1. juni d.å.

  2. Gør i brevet opmærksom på, at ved udlejning af værelser kan du nøjes med at sige op med en måneds varsel, jf. lejelovens § 86 stk. 1.