Mister vi vort depositum, hvis vores udlejer går konkurs?

Vi har i dag underskrevet en lejekontrakt på en lejlighed vi skal leje d. 15-06-2011. Nu er det at vi via nettet kan se at udlejer er direktør for flere firmaer, hvoraf nogle er konkurs og andre har underskud på op til 18 mill. Det firma vi lejer af, er dog stadig aktivt, men da vi kan se at han flere gange er gået konkurs og har været politianmeldt osv .

Vi er derfor lidt i tvivl om hvor vi står skulle udlejer gå konkurs.

Hvordan med opsigelsen af os? risikere vi at blive boligløse over natten? og hvad med vores depositum eventuelle for meget betalt i a´ conto indbetalinger osv.

Håber i kan give os lidt ro i sindet da vi aldrig har været lejere før og nu har skrevet kontrakten.

Svar

I er beskyttede mod opsigelse, selv om jeres udlejer skulle gå konkurs

Jeres depositum m.v. er automatisk beskyttet i denne situation. Eller sagt på anden vis så hæfter den til enhver tid værende ejer af ejendommen - herunder en køber af ejendommen på en tvangsauktion - for tilbagebetalingen af jeres depositum.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten.dk