Kan en udbetalt kapitalpension indsættes på en spærret konto, som er fritaget for udlæg?

Jeg læste en gang en artikel om en mand med stor gæld og som fik sin kapitalpension udbetalt på en særskilt konto, som kreditorerne ikke kunne røre. Denne konto måtte kun vedrøre pensionsudbetalingen og intet andet.

Hvad hedder en sådan konto og hvordan får man en sådan?

Svar:

Man kan ikke holde den udbetalte kapitalpension uden for kreditorernes rækkevidde ved at sætte pengene ind på en særskilt konto. Det ville være en såkaldt selvbåndlæggelse.

Man kan inden udbetalingen ændre kapitalpensionen til en ratepension, der udbetales over 10-15 år, idet der i så fald kun kan gøres udlæg i de allerede udbetalte rater.