Kan jeg kræve, at min udlejer etablerer telefonstik i det hus, som jeg har lejet?

Jeg lejede i sidste måned et lille hus. Bygget sidste år, og der har været en lejer her før mig.

Da jeg flyttede ind, tog jeg det som en selvfølge, at der var almindelige telefonstik i væggen. Der sad plasticklapper på, så det skænkede jeg ikke en tanke.

Da mit internet udstyr kom, konstaterede vi så, at der intet er bag plasticklapperne. Elektrikeren er netop kørt herfra, fordi han ikke kunne sætte tlf. stik på, da der slet ikke er trukket ledninger inde i huset til det. Han skal hjem efter mere udstyr, og jeg skal åbenbart betale for, at der overhovedet kommer nogen form for telefonstik - og telefonboks, for dette er der ikke.

Min udlejer siger, at det er mit eget problem, at der ikke er telefonstik.

Kan det virkelig være rigtigt, at jeg selv skal betale for dette? Er det ikke en selvfølge i en lejebolig (hus), at der er mulighed for telefon?

Svar:

Der skal ikke være et telefonstik i et lejemål. Derfor har din udlejer ret i, at det - desværre for dig - bliver din egen udgift.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten.dk