Hvem skal klippe hæk, der står 30 cm. inde på min grund langs naboens indkørsel?

Jeg har et spørgsmål, vedr. vedligeholdelse af vores hæk mod naboen.

Da vi i sin tid flyttede ind i vores hus, så var der ikke nogen hæk ind imod vores nabo. Naboen har en koteletgrund, og vores have ligger ud til hans lange indkørsel.

Jeg snakkede med ham om at plante en hæk, men det var han ikke interesseret i, og hvis han så skulle klippe den, så ville den blive klippet op og ned i bølgedal.

Efter det svar, besluttede vi at plante en bøgehæk 30 cm fra skellet inde på egen grund, hele vejen op langs hans indkørsel.

Vi har så nu i ca.6-7 år klippet hækken på begge sider og i toppen, for som han sagde i sin tid "det er jo din hæk". Og vi var heller ikke interesseret i at få den ødelagt.

Men nu ville jeg så godt vide om han kan tillade sig at side dette, og om det i virkeligheden ikke er en fælleshæk alligevel?

Jeg har dog ikke kunnet finde noget omkring det i hegnsloven.

Vi skal nemlig til at sælge huset, så det ville være rart at få det afklaret, når der kommer en køber til huset.

Svar:

Når hækken er plantet ca. 30 centimeter inde på din grund, er det et såkaldt eget hegn, og det skal du som udgangspunkt selv vedligeholde, se eventuelt hegnslovens § 20 stk. 3 under denne linjes lovsamling.

Du kan måske få pålagt naboen halvdelen af vedligeholdelsesbyrden, men kun hvis hegnet anses at være til væsentlig nytte for naboen.

Alternativt kan du fjerne hækken og kræve et fælles hegn i stedet, se hegnslovens § 13 og § 7