Må en lejer have en ny motorcykel stående i sin beboelseslejlighed?

En lejer har sat sin splinternye motorcykel inden for i sin lejlighed og overboen er meget bange for hvad der kan ske af ulykker brand med mere.

Vi kan ikke finde en mindelig løsning, da ejeren af motorcyklen holder på, at næsten samtlige husstande har mange brandfarlige flasker indendørs som renset benzin, acetone m.m.

Må en lejer have sin motorcykel indenfor?

Svar:

En lejer har ret til at benytte det lejede som bolig, og der er ingen regler, der forbyder en lejer at have en motorcykel stående i sit lejemål. Derfor må overboen - i hvert fald som udgangspunkt - blot affinde sig med det.

Hvis en motorcykel i en beboelseslejlighed udbyder en reel fare - hvad jeg nu tvivler stærkt på - kan udlejeren forbyde det i et ordensreglement. Men jeg har endnu ikke set et reglement med sådanne bestemmelser.