Kan udlejer lade ny lejer bo gratis i min lejlighed i opsigelsesperioden?

Jeg har opsagt min lejlighed, der har 3 måneders opsigelse, pr. 01/06.

Jeg fraflytter lejligheden den 15/07 og skal således betale yderligere 6 ugers husleje, hvis udlejer ikke kan udleje den. Mit spørgsmål er:

Kan udlejer tillade sig at lade en eventuel ny lejer bo gratis i lejligheden i de 6 uger fra den 15/7 til den 31/08?

Det vil selvfølgelig gøre den lettere at udleje for ham, men vil være til skade for mig.

Svar:

Nej, det kan udlejeren ikke.

Flytter der en ny lejer ind, skal vedkommende betale husleje fra indflytningsdagen – og derefter slipper I for at betale yderligere husleje.

Udlejerens pligt til at forsøge at genudleje fremgår af lejelovens  § 86 stk. 3, som du kan læse under denne linjes lovsamling.