Hvor mange sommerhuse må man eje og udleje?

Hvor mange sommerhuse/ferielejligheder må man eje, før det bliver betragtet som erhvervsmæssig udlejning?

Svar:

Man må eje lige så mange sommerhuse, som man har lyst og råd til.

Man kan maksimalt eje og udleje to sommerhuse, som man selv benytter, før det bliver betragtet som erhvervsmæssig udlejning. Det fremgår af forarbejderne til sommerhusloven:

"Det er ved lovens vedtagelse forudsat, at udlejningen af et enkelt eller to sommerhuse, som ejeren også selv bruger, ikke kræver tilladelse, idet en sådan udlejning normalt ikke anses for erhvervsmæssig".

Erhvervsmæssig udlejning kræver tilladelse fra Miljøministeriet

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

www.JuraEksperten.dk