Kan jeg kræve, at min udlejer udskifter utætte veluxvinduer?

Jeg bor til leje i en stor dejlig taglejlighed, hvor alle vinduer er skråvinduer - såkaldte veluxvinduer.

Jeg har en almindelig standartlejekontrakt. Der står 0 kr. på vedligeholdelseskontoen. Jeg har pligt til indvendig vedligeholdelse hvilket jeg er omhyggelig med. Jeg maler hele lejligheden komplet hvert 3. år.

Problemet er de nævnte skråvinduer. De er efterhånden ca. 12 år gamle og hamrende utætte. Ikke alene blæser det direkte ind, når vinden er på, men der løber også regnvand ind ved alle sider, og da de i sin tid aldrig er blevet malede, men blot har siddet ufarvede og "trukket farve" medfører dette, at regnvandet drypper ned fra vinduerne og sætter store, brunlige pletter på mine tæpper. Endvidere er vinduerne naturligvis begyndt at rådne!

Kan jeg kræve, at min udlejer sætter nye vinduer i over det hele, eller hører noget sådant også ind under "indvendig vedligeholdelse"?

PS: jeg kan bevise, at vinduerne var i en begyndende tilstand af forrådnelse da jeg flyttede ind for ca. 8 år siden.

Svar

De utætte vinduer hører under ejendommens udvendige vedligeholdelse, og du kan forlange, at udlejeren straks udbedrer eventuelle fejl og mangler ved vinduerne.

Hvis udlejeren ikke sørger for, at rammer m.v. er tætte, kan du forlange et nedslag i din husleje, indtil reparationen bliver udført, se eventuelt lejelovens § 11 stk. 2 under denne linjes lovsamling