Må det aftales i lejekontrakten, at lejen stiger med 2,5% hvert år?

Må en udlejer  i lejekontrakten kræve (skrive), at huslejen skal stige med 2,5% hvert år den 1. januar.

Svar

Som udgangspunkt kan det ikke aftales, at huslejen stiger med en bestemt procentforhøjelse hvert år. Men der gælder en undtagelse, hvis ejendommen er taget i brug efter 31. december 1991.

Mener du, at du betaler for meget i husleje i forhold til "det lejedes værdi", dvs. hvad lejemål af tilsvarende størrelse, standard og beliggenhed koster, kan du til enhver tid få huslejenævnet til at afgøre, om du betaler for meget i husleje. Det er blot at skrive et brev til huslejenævnet, vedlægge en kopi af din lejekontrakt og betale et gebyr på 121 kr. (2007)  for at få sagen behandlet.