Må min 90-årige mor tage en bisidder med til generalforsamlingen?

Min mor er 90 år og ser og hører ikke så godt mere. Hun har en andelsbolig. Hun har ytret ønske om, at jeg møder op som bisidder sammen med hende bl.a. ved en kommende generalforsamling.

Bestyrelsen påpeger så at iflg. andelslovene er det kun beboerne som har adgang.

I den kommende generalforsamling har bestyrelsen bl.a. stillet forslag om arveret o.lign. vedr. lejlighederne.

Jeg mener ikke det kan være rigtigt at man på den måde kan "rende" de ældre over ende.

Svar:

Det er gældende praksis, at ved generalforsamlinger har deltagerne ret til at møde med en rådgiver/bisidder/advokat, hvis der er behov derfor.

Der har faktisk været afsagt domme, som har erklæret generalforsamlinger ugyldige hvis det blev nægtet.

Du bør derfor skrive til bestyrelsen og meddele, at du vil erklære generalforsamlingen for ugyldig, hvis du nægtes adgang sammen med din mor.

Med venlig hilsen

Therkildsen Advokater

Advokat Bjørn Lund Hansen