Hvor stor en lejlighed er man berettiget til?

Findes der i lejeloven eller andre bestemmelser om, hvor stor en lejelejlighed man er berettiget til (er tildelingsstørrelse beskrevet nogen steder?).

Jeg har hørt forskelligt både at man tildeler efter antal beboelsesrum eller også efter lejlighedens størrelse i m2?.

Skal såvel Boligselskaber som ejendomme administreret af f.eks. advokater rette sig efter samme bestemmelse ?

Svar:

Lejelovgivningen indeholder ingen regler som de anførte. Til gengæld har de enkelte almennyttige boligselskaber indført sådanne regler, og de kan være meget forskellige. Reglerne står i boligforeningernes vedtægter.

På det private udlejningsmarked, fx ejendomme der administreres af advokater, gælder ingen regler om "tildelingsstørrelse".