Etablering af netværksforbindelse.

Jeg har et spørgsmål om placering af ansvar og om dette ansvar kan flyttes.

En kammerat og jeg bor i en andelsboligforening i København. Vi kunne godt tænke os at trække en permanent netværksforbindelse mellem vores to lejligheder.

Vores andelsboligforening siger nej med den begrundelse, at andelsboligerne står med ansvaret, hvis der sker noget med kablet (f.eks. brand som følge af vores kabel).

Kan dette ansvar flyttes til min kammerat og jeg?.

Svar

Andelsboligforeningen er i sin gode ret til at nægte jer at trække et netværkskabel, og begrundelsen for afslaget virker saglig.

Men der er intet til hinder for, at du og din kammerat forsøger at tegne en forsikring, der dækker alle skader på grund af et sådant kabel. Og gør I det, kan andelsboligforeningen næppe have nogen betænkeligheder ved at lade jer trække et kabel. Prøv at tage en snak med dit forsikringsselskab.