Er det gyldigt, at jeg som lejer af værelse skal sige op med 3 måneders varsel?

Jeg står i den situation, at min kæreste og jeg skal flytte sammen i en lejlighed. Jeg bor pt. i på et værelse i en større lejlighed. I min lejekontrakt står der, at jeg har en 3 måneders opsigelsesfrist, men jeg har fra venners side hørt, at opsigelsesfristen kun er 1 måned, når det gælder et værelse - uanset hvad der står i lejekontrakten.

Svar:

Dine venner tager - desværre for dig - fejl, for det kan fuldt ud gyldigt aftales, at lejeren skal sige lejemålet op med tre måneders varsel. Lejeloven bestemmer udelukkende, at udlejeren skal sige lejemålet op med mindst en måneds varsel til ophør med udgangen af en måned.

Fraflytter du lejemålet i god tid, før fristen på de tre måneder er udløbet, skal udlejeren bestræbe sig på at genudleje værelset, så dit huslejetab bliver begrænset, se lejelovens § 86 stk. 3