Hvad er opsigelsesvarslet for mit værelse i et bofællesskab?

Jeg har boet i et bofællesskab i et år nu, og har endelig fundet noget nyt. Jeg boede sammen med to andre hvor den ene (Morten) stod for betaling af husleje osv. Morten har lejet den 3-værelses lejlighed af et boligselskab.

Da jeg flyttede ind har jeg aldrig underskrevet noget som helst, og vi har ingen aftaler. Jeg flytter nu derfra og Morten siger, at jeg har 3 måneders opsigelse. Morten regner med at flytte ud til sommer og lejligheden er så uhygiejnisk, så man tror at det er løgn, og jeg ved derfor, at jeg ikke kan nå at finde en ny til værelset.

Jeg har forsøgt at læse i lejeloven, men jeg kan ikke finde ud af hvem der er udlejer og lejer. Skal jeg betale for 3 måneder? Jeg flyttede ud den 1 december, og gav ham min opsigelse ca. 16 november. Jeg har betalt for december.

Svar:

Når Morten har lejet lejligheden af boligselskabet, er Morten lejeren og boligselskabet er udlejeren.

Morten fremlejer herefter et værelse til dig - og er derfor også fremlejegiver, og du er således fremlejetager.

Mellem fremlejergiver og fremlejetageren gælder lejelovens almindelige regler.

Da du har lejet et værelse i en beboelseslejlighed, hvor fremlejegiveren bor, er der tale om et accessorisk enkeltværelse, hvor der er 1 måneds opsigelse.

Lejemål skal opsiges til den 1. i en måned, og din opsigelse vil derfor blive regnet fra 1.december. Herefter skal du betale husleje til og med 1. januar 2002.

Med venlig hilsen

Lise  Rørbæk Jensen