Skal jeg flytte juleaften?

Ifølge min lejekontrakt skal jeg flytte ud af min lejlighed en uge før skæringsdatoen. Det vil så sige at jeg skal flytte Juleaften, da mit lejemål ophører 1-01-02.

Min udlejer har skrevet og bedt mig flytte senest juleaften. Jeg betaler husleje til 1-01-02.

I England og USA, kan man ikke blive blive bedt om at flytte juleaften, ej heller dagen før eller efter.

Kan jeg blive tvunget til at flytte juleaften, dagen før eller efter?

Kan min udlejer tvinge mig til at flytte ud før skæringsdatoen pga. helligdagene?

Vil de venligst sige mig hvor i loven kan jeg finde det og hvad paragraf det er? Jeg kan intet finde om emnet i Lejeloven.

Svar:

Når din lejekontrakt er formuleret på den omtalte måde, må den fortolkes i relation til, hvilken dag, du skal være ude for at opfylde vilkåret om "en uge før skæringsdatoen".

Reglerne om flyttedage finder du i lejelovens § 86 stk. 1, hvor du skal flytte "den første hverdag i en måned, der ikke er dagen før en helligdag", og i § 98 stk. 1, hvor du skal "være fraflyttet senest kl. 12 på fraflytningsdagen".

Efter min fortolkning skal du være fraflyttet inden kl. 12 torsdag 27. december.