Kan jeg overtage min venindes lejlighed, når mit navn har stået på postkassen i to år?

Min veninde har en lejlighed. Jeg er ved at flytte ind sammen med hende (det er en et-værelses) og jeg har hørt noget om, at hvis mit navn har stået på postkassen i to år, kan jeg gå ind og overtage lejligheden på lige fod med hende.

Er det rigtigt?

Svar:

Du får kun mulighed for at få lejemålet, hvis du i mindst 2 år har "haft fælles husstand" med din veninden, fx hvis I har levet i et lesbisk kæresteforhold, se lejelovens § 77a.

Har du lejet dig ind hos veninden, har du ingen mulighed for at overtage lejemålet.