Skal vi som lejere have tilbudt ejendommen med 8 lejligheder og 2 værelser?

Min udlejer vil sælge en udlejningsejendom med 8 lejligheder og 2 værelser. Udlejer bor der ikke selv.

Skal vi som lejere have ejendommen tilbudt før andre?

Udlejer vil sælge til kommunen.

Svar:

Det afgørende er lejelovens § 100 om tilbudspligt som omtaler dette.

Hvis ejendommen udelukkende består af beboelseslejligheder, skal I som lejere have tilbudt at overtage ejendommen på andelsbasis, inden ejendommen overdrages til anden side. Dette gælder dog kun, hvis der er mindst 6 beboelseslejligheder.. Hvis der udlejes lokaler til andet end beboelse, fx hobbyvirksomhed eller erhverv, skal ejendommen indeholde mindst 13 beboelseslejligheder, før der er tilbudspligt

Da der udelukkende er beboelseslejligheder i jeres ejendom, skal I have ejendommen tilbudt.

Med venlig hilsen

Therkildsen Advokater

Advokat Bjørn Lund Hansen