Må svenskere og danskere bytte lejlighed?

Vi är en svensk familj, som skall flytta till Köpenhamn.

Vi har kommit i  kontakt med en kvinna, som vill byta lägenhet med oss.

Vi har en hyresrätt i  Stockholm och hon har en lejelejlighed i Köpenhamn.

Men hennes värd motsätter sig bytet.

Värden säger att man inte får byta lägenhet mellan  olika länder.

Stämmer detta?

Vad säger EU-lagstiftningen om detta?

Svar:

Lejeloven finder alene anvendelse i Danmark. Man kunne derfor tro, at byttereglen i § 73 forudsætter, at begge beboelseslejemål befinder sig i Danmark.

En sådan forståelse vil dog givet være i strid med EU-rettens regler om arbejdskraftens frie bevægelighed, hvorfor der ikke kan stilles krav om at den anden byttelejlighed befinder sig i Danmark.

Dog skal lovens øvrige krav i øvrigt være opfyldt med hensyn til de tidsmæssige krav, kravet om realitet og forbeholdet om at udlejer kan modsætte sig bytteforholdet, hvis der er færre end 7 lejligheder i ejendommen.

Med venlig hilsen

Lars Sandager-Jørgensen

RET&RÅD, Hillerød

retraad.gif (5798 bytes)